شنبه , 1 اردیبهشت , 1403

مشاوره رایگان: 09121553166 | 02122010070 |

خانههدایا تبلیغاتینکات جالب تقویم ها که ممکن است ندانید!

نکات جالب تقویم ها که ممکن است ندانید!

قدیمی ها از فازهای ماه برای اندازه گیری زمان استفاده می کردند

از اولین نکات جالب تقویم ها میتوان به مردم قدیم اشاره کرد. که زمان را با ترسیم مراحل ماه از جدید به کامل، که منشأ احتمالی کلمه ماه است. اندازه گیری می کردند و تقریباً به وقوع می پیوندد. هر 29 روز و نیم یک بار. برخی از قدیمی ترین تقویم های قمری که ماه و روزها را مشخص می کند. حتی توسط باستان شناسان پیدا شده است که روی چوب و استخوان حیوانات حک شده است.  یا در هنر غارهای زیبایی که در فرانسه و آلمان یافت شده است، کشف شده است.

سال مصری هنگامی آغاز شد که سیریوس با خورشید سر برافراشت

تقویم مصری باستان به 4236 قبل از میلاد باز می گردد و سال را به 12 ماه تقسیم می کند. اولین روز سال آنها هنگامی آغاز می شود که درخشان ترین ستاره آسمان سیریوس، که آنها را با الهه Isis می شناسند، با خورشید طلوع می کند. جالب اینجاست که مدت زمانی که طول می کشد تا این طغیان سیریوس رخ دهد دقیقاً برابر با سال شمسی ما (242199 روز 365) است. بنابراین سال مصر 365 روز طول می کشد که هر ماه 30 روز به آن اختصاص داده شده است. 5 روز جشنواره دیگر اضافه می شود تا تفاوت را جبران کند.

نکات جالب تقویم ها
نکات جالب تقویم ها

نکته جالب تقویم مایا دقیق تر از سیستم میلادی

تاریخ تقویم مایاها حداقل به قرن پنجم قبل از میلاد باز می گردد و تا سال 900 بعد از میلاد به تقویمی پیچیده اما بسیار دقیق تبدیل شده است، حتی دقیق تر از تقویم میلادی امروزی که امروزه استفاده می کنیم. در حالی که تقویم میلادی سه روز در هر 10000 سال افزایش می یابد، تقویم مایاها فقط دو روز در مدت مشابه از دست می دهد.

در بین سه تقویم مورد استفاده مایاها، یکی از چرخه 260 روزه بر اساس حرکات سیاره ناهید استفاده کرد، که سپس با یک دوره سال خورشیدی 365 روز ترکیب شد و یک دوره 52 ساله مکرر به نام “دور تقویم” را ایجاد کرد، مشابه مفهوم ما در مورد “قرن”. که این مورد یکی از نکات جالب تقویم ها به شمار می رود.

تقویم جولیان سالانه 11 و نیم دقیقه در حال خروج است

تقویم رومی در اصل شامل 10 ماه در 304 روز بود که از ماه مارس شروع می شد و در ماه دسامبر پایان می یافت، اما در سال 700 قبل از میلاد ماه های ژانویه و فوریه به آن اضافه شد و طول سال را به 355 روز افزایش داد. در سال 45 قبل از میلاد، جولیوس سزار اصلاحات بیشتری را با افزودن ده روز دیگر و یک روز جهش هر چهار سال به فوریه انجام داد و متعاقباً سال رومی را به تقویم ژولیانی خود تغییر داد.

نکات جالب تقویم ها
نکات جالب تقویم ها

اگرچه سال جولیان به طور قابل توجهی بیشتر از سالهای قبل است، اما به جای طول واقعی روز خورشیدی 365.2422، 365.25 روز طول کشید، بنابراین خطای 11½ دقیقه در سال یا یک روز در هر 130 سال به دنبال داشت.

تقویم میلادی با دقت 26 ثانیه در سال

تقویم گرگوری در 24 فوریه 1582 توسط پاپ گرگوری سیزدهم معرفی شد تا 11 دقیقه از دست رفته سال در تقویم جولیان را تصحیح کند. و از این رو هماهنگی با چرخش های زمین به دور خورشید را به عقب برگرداند. سپس روش دقیق تری برای محاسبه سالهای کبیسه ابداع شد که اساساً باید آن را بر 4 بر 4 تقسیم کرد. مگر اینکه بر 100 نیز قابل تقسیم باشد که در این صورت یک سال کبیسه نیست.

تفاوت بین کشورهای کاتولیک و پروتستان در اروپا به این معنی بود که به حرکت پاپ با شک و تردید نگاه می شد و آلمان تا سال 1700 تغییر نکرد و انگلستان و شرق ایالات متحده تا سال 1752 متوقف شدند.

نکات جالب تقویم ها
نکات جالب تقویم ها

تقویم میلادی که ما امروزه از آن استفاده می کنیم، بسیار دقیق تر از نسخه قبلی خود است، اما سالانه 26 ثانیه در سال یا یک روز در هر 3323 سال با سال شمسی متفاوت است.

سیستم BC/AD(قبل از میلاد و بعد از میلا) در 525 بعد از میلاد معرفی شد

سیستم BC/AD(قبل از میلاد و بعد از میلاد) توسط راهبی به نام Dionysius Exiguus در 525 بعد از میلاد ابداع شد. اما او به اشتباه تولد عیسی را 1 سال قبل از میلاد مسیح عنوان کرد ، زیرا متنی قدیمی وجود داشت که نشان می داد عیسی در بیست و هشتمین سال سلطنت آگوستوس سزار به دنیا آمده است. با این حال ، آگوستوس چهار سال قبل از مراسم رسمی به عنوان امپراتور پذیرفته شد. و بنابراین عیسی احتمالاً در حدود 5 یا 6 قبل از میلاد به دنیا آمد.

حکمت تاریخی و کتاب مقدس بیان می کند که مسیح در دوران پادشاهی هیرودس بزرگ، پادشاهی که در 4 سال قبل از میلاد مسیح درگذشت، متولد شد. اولین سال زندگی عیسی مسیح به طور رسمی توسط پاپ یوحنا به عنوان 1 بعد از میلاد نامگذاری شد. سالی که این اتفاق در آن رخ داد 532 بعد از میلاد بود. همچنین 754 هجری شمسی بود (نشان دهنده تأسیس روم توسط رومولوس و رموس).

سالهای تقویم چینی با نام حیوانات زودیاک

اعتقاد بر این است که تقویم چینی به 2637 قبل از میلاد باز می گردد. و در حالی که امروزه تقویم میلادی برای اهداف اداری و تجاری استفاده می شود. در چین تقویم قمری سنتی 12 ماهه آن هنوز برای اهداف مذهبی استفاده می شود. یکی از ویژگیهای آن این است که شامل سالهای کبیسه شامل 13 ماه است. و دیگری این است که سالهای آن بر اساس 12 حیوان زودیاک چینی نامگذاری و شمارش می شوند که به ترتیب 5 بار در هر چرخه 60 ساله تکرار می شود. از نکات جالب تقویم ها است.

این حیوانات زودیاک عبارتند از: موش، گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، گوسفند، میمون، خروس، سگ، و خوک.

سرانجام، سال نو چینی طولانی ترین تعطیلات در تقویم چینی است و طبق افسانه ها، جانوری به نام نیان سالی یکبار از مخفیگاه خود بیرون می آمد تا به انسان حمله کند. خوشبختانه، این موجودات اساطیری نسبت به انفجار، آتش و رنگ قرمز حساس هستند و بنابراین جشن های سنتی سال نو با آتش بازی، صدای بلند و لباس های قرمز زیاد مشخص می شود.

نکات جالب تقویم ها
نکات جالب تقویم ها

چرا هفته ای هفت روز؟

اولین گزارش یک هفته هفت روزه به 600 سال قبل از میلاد مسیح بابل برمی گردد. جایی که هر هفت روز یک روز مقدس با شروع ماه جدید جشن گرفته می شد. این دوره از روزها با مراحل اصلی ماه مطابقت دارد و هر ربع آن تقریباً هفت روز از هم فاصله می گیرد، یا 7،3825 روز بهم می خورد.

منشأ نامهای روزها

از نکات جالب تقویم ها میتوان به یونانیان اشاره کرد.  یونانیان روزهای هفته را به نام خورشید، ماه و پنج سیاره شناخته شده در آن زمان می نامیدند. که با خدایان آرس، هرمس، زئوس، آفرودیت و کرونوس مطابقت داشت. رومیان بعداً خدایان معادل خود را جایگزین کردند به طوری که روزهای هفته برای آنها تبدیل به Dies Solis ، Dies Lunae ، Mars ، Tercury ، Jupiter ، Venus و Saturn شد. سپس اولین امپراتور مسیحی روم، کنستانتین، هفته هفت روزه را در سال 321 م.

این روزها، بیشتر خدایان ژرمن و نورس هستند که در نام روزهای هفته، از جمله سه شنبه (Tiw)، چهارشنبه (Woden)، پنجشنبه (Thor) و جمعه (Freia) زندگی می کنند.

منشأ نامهای ماهها

ژانویه: به نام Janus نامگذاری شده است
فوریه: به احترام فبروس
مارس: به نام مریخ
آوریل: به نام آفرودیت
مه: به نام مایا نامگذاری شده است
ژوئن: به نام جونو نامگذاری شد
ژوئیه: به نام جولیوس سزار نامگذاری شده است
آگوست: به نام آگوستوس سزار نامگذاری شد
سپتامبر: از لاتین به معنی هفت
اکتبر: از زبان لاتین به معنی هشت
نوامبر: از زبان لاتین به معنی نه
دسامبر: از زبان لاتین به معنی ده

RELATED ARTICLES
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پر بازدید تررین ها

با ما تماس بگیرید