چاپ

  • چاپ افست :

    چاپ افست تشکیل شده از چهار رنگ اصلی  C M Y K

    C : آبی   M : قرمز Y : زرد K : مشکی

    که توسط فیلم و زینک یا پلیت توسط دستگاه های چهار رنگ یا تک رنگ چاپ میشود .

    چاپ سنگی :

    چاپ سنگی نوعی چاپ مسطح بوده که در آن از سنگ آهک استفاده می‌شده‌است؛ بدین ترتیب که نوشته یا تصویر را به روی سنگ منتقل می‌کردند و با استفاده از روش‌های شیمیایی آن را برجسته می‌نمودند و سپس این تصویر بارها روی کاغذ چاپ می‌شده‌است. این نوع چاپ با استفاده از روش مختلط فیزیکی و شیمیایی بر اساس دفع متقابل آب و چربی اختراع شد و متداولترین روش چاپ پیش از چاپ سربی و اختراع ماشین چاپ بوده است که امکان تیراژ بالا را میسر مى ساخته است.

    ابتدا مطالب یا تصاویر مورد نظر با مرکب مخصوص روی کاغذهای مشمّع مخصوصی که زرد رنگ بود نوشته می‌شد. بعد به مدت ۲۴ ساعت در داخل آب نگه داشته می‌شد و سپس روی سنگ مخصوص که قبلاً ساییده شده و حرارت گرفته و داغ شده بود برگردانیده می‌شد تا خطوط به روی سنگ انتقال یابند. سپس بر روی سنگ اسید نیتریک ریخته می‌شد تا محل خالی سنگ (یعنی اطراف نوشته‌ها) به اندازه یک میلیمتر حل شود و نوشته‌های روی سنگ به صورت برجسته نمایان گردد.

    سپس با غلتک، مرکب بر روی سنگ نقش می‌بست و با فشار یکسان و یکنواخت سنگ بر روی کاغذ، عمل چاپ صورت می‌گرفت. برای آن که در هنگام چاپ، مرکب چاپ اطراف نوشته‌ها و خط‌ها را نگیرد از مخلوطی از آب و اسید و محلول صمغ عربی استفاده می‌شد. استادکار با قلم، جاهای خوب گرفته‌نشده را اصلاح می‌کرد و به آن صمغ می‌زد تا برجسته شود. بعد از محکم کردن سنگ با تسمه بر روی ماشین چاپ، کارگر مرکب زن با یک غلتک، مرکب را آهسته روی لوح می‌مالید. کارگر دیگری به نام کاغذ گذار، ورق را با احتیاط روی سنگ می‌گذاشت. چرم گذار با ورقه‌ای از چرم ضخیم روی کاغذ را می‌پوشاند. این کار سبب می‌شد فشار وارد بر تمام سطوح کاغذ، یکسان باشد. دو نفر غلتک‌کش با حرکت غلتک و با یک فشار عمودی، عمل چاپ را انجام می‌دادند. کاغذ بردار، کاغذ چاپ شده را بر می‌داشت و لایه‌گذار، یک لایه میان ورقه‌های چاپ شده می‌گذاشت تا کاغذهای چاپ شده زودتر خشک شوند.

    ماشین قادر بود ساعتی ۲۰۰ برگ چاپ کند و با هر سنگ هفتصد برگ چاپ می‌شد. در پایان، سنگ ساب‌ها سنگی را که یک بار از آن استفاده شده بود، از چاپ در می‌آوردند، آن را گرم می‌کردند و سپس با یک سمباده زبر به اندازه کف دست، آنقدر روی سنگ می‌ساییدند تا نوشته‌ها کاملاً پاک شود. بعد از آن با اسید رقیق، آن را می‌شستند تا برای مرحله بعدی که شامل نوشتن، تیزابکاری و… است آماده باشد.

    تصویر در چاپ سنگی

    تصاویر در چاپ سنگی به صورت گراور است و واژه «رقم» و «راقم» در زیر این تصاویر به مفهوم «نقاشی» و «نقاش» است. نقاشان و مُذهّبان به تناسب موضوع به تذهیب و نقاشی در کتب چاپ سنگی می‌پرداختند و با الهام از محیط خود و جامعه، صحنه‌ها و رویدادها را به تصویر می‌کشیدند و عادات و رسوم مردم زمان خود را معرفی می‌نمودند، مانند شکل و نحوه پوشاک مردان و زنان، مجالس مهمانی و وعظ، آیین خاکسپاری، و… به طور کلی نقاشی‌های کتاب‌های چاپ سنگی را به سه دسته می‌توان تقسیم بندی کرد:

    1. نقاشی‌های عامیانه و واقع گرا (زندگی روزمره مردم و درباریان)
    2. نقاشی‌های اسطوره‌های افسانه ای (وقوع جنگ‌ها و پیروزی و شکست، جوانمردی)
    3. نقاشی‌های مذهبی (مانند زندگانی امامان و مصایبی که بر آن‌ها وارد شده‌است)

    یکی از جالب‌ترین نمونه‌های چاپ سنگی مصور، چاپی از کتاب خمسه «نظامی» است که در ۶۰۲ صفحه در سال ۱۳۰۱ هجری قمری به چاپ رسیده‌است. در این کتاب ۱۲ سرلوح در آغاز هر قسمت و پنج مجلس تصویر که بیشتر آن‌ها نقاشی «مصطفی» است آمده که ویژگی ممتازی به این کتاب می‌بخشد.

    چاپ فلکسو :

    چاپ فلکسو گونه‌ای از چاپ‌های برجسته است که در آن کلیشه لاستیکی حاوی طرح مستقیما با جنس چاپ شونده در تماس است. این روش چاپ به دلیل استفاده از کلیشه‌های لاستیکی قابل انعطاف(فتو پلیمر)، «فلکسو» نام گرفته‌است. چاپ فلکسو عموما برای چاپ بر روی سطوح نایلونی کاربرد دارد.فلکسو چاپی است که بیشتر در خدمت بسته بندی کالا قرار دارد. این نوع چاپ که در زمرهٔ چاپ‌های برجسته قرار دارد قابلیت چاپ بر روی فیلم، پلاستیک، سلفون، کاغذ و مقوا را دارا است و به هنگام چاپ بر روی کارتن‌های پلاستیکی، سلفون یا هر صفحهٔ شفاف دیگر می تواند سطوح را به صورت موضعی و بر حسب نیاز بامرکب‌سفید‌پوشش‌دهد.

     فلکسو یکی از روش چاپ برجسته شناخته شده که در سال ۱۹۹۰ برای چاپ پاکت و ساک های کاغذی اختراع شد و از روش لتر پرس نیز سبقت گرفته فلکسو یک روش چاپی ساده به شمار می رود که از سیستم های مرکب دان ساده استفاده شده و سیستم تغذیه آن به شکل رول است.روش فلکسو از روشی‌های چاپی است که همواره گسترش و پیشرفت بسیار سریعی را بر خود دیده‌اند. البته نباید تصور کرد که این روش تنها برای چاپ محصولاتی خاص کاربرد دارد. در واقع قابلیت این روش برای چاپ انواع مختلفی از سطوح چاپی باعث شده تا گستره وسیعی از محصولات با این روش قابل چاپ باشند. بسته‌بندی مواد غذایی همانطور که اشاره شد یکی از مهمترین میادین کاربرد این روش چاپی است. چاپ بر روی کیسه‌های پلاستیکی لفاف‌های بسته‌بندی، کاغذ دیواری، مجلات، ضمایم روزنامه‌ها، کتب و فرم‌های اداری از دیگر کاربردهای رایج این روش چاپی‌اند.

    چاپ سیلک اسکرین :

    سیلک اسکرین نوعی روش چاپ و تکثیر است که با امکانات فراوان، بر روی اشیای مختلف، در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون، قابل اجراست . در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود. توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده مانند موم پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس مرکب چاپ یا رنگ را با فشار کاردک یا غلطک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند. رنگ یا مرکب فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده یه کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد.دامنهٔ کاربرد این چاپ از ساده‌ترین و ارزانترین وجه آن ( که به عنوان چاپ صنعتی و در مورد کالاهای مصرفی بکار می‌رود ) تا پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین مرحله آن ( که بکار خلق آثار هنری می‌آید ) گسترده‌است. از تصویر روی شیشه‌های شیر پاستوریزه، آب معدنی و نوشابه‌های متداول، انواع مواد مانند پارچه و چینی و سرامیک و فلز و تابلوهای راهنمایی و رانندگی و تابلوهای اسامی خیابانها و پلاک منازل، حروف روی دستگاههای صوتی و انواع لوازم و وسایل زندگی گرفته تا برخی از پوسترهای تبلیغاتی و کارهای هنری و غیره تصویر چاپ کرد. با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روشهای چاپی منحصر به فرد است.

     اما سیلک اسکرین چیست؟

    چاپ‌سیلک‌اسکرین‌فراگرد‌پیشرفته‌تری است از چاپ با اِستنسیل(stencil ) که در اوایل سده حاضر باب شد. در ابتدا بیشتر کاربرد تبلیغاتی و نمایشی داشت . از چند دههٔ پیش، هنرمندان این فن را بکار خویش گرفتند و به آن نام سری گرافی (Seri graphe ) دادند. چاپ با اِستنسیل یکی از ساده‌ترین شیوه‌های نسخه برداری است. اِستنسیل ورقه‌ای است که حروف یا طرح در روی آن کنده شده و با مالیدن یا پاشیدن مرکب یا رنگ بر روی آن، شکل حروف یا طرح بر روی سطح زیرین نقش می‌بندد . کلمه اِستنسیل هم به این ورقه، هم به فراگرد چاپ به وسیله این ورقه و هم به نقش حاصل از این شیوهٔ چاپ اطلاق می‌شود.

    چاپ لتر پرس :

    لترپرس یکی از انواع روشهای چاپ هست. همنطوری که می دونید ماروشهای مختلف چاپی داریم که تقسیم بندیهای برای اونها از ابعاد مختلف وجود داره . یکی روشهای تقسیم بندی روش های چاپ روشی هست که در اون ما لوح چاپی رو مبنای تقسیم قرار می دیم . منظور ما از لوح چاپی هر سطحی هست که ما با استفاده از روشهای خاص تصاویر و حروف مورد نظرمون رو برای چاپ باید ابتدا بر روی اون منتقل کنیم تا در مراحل بعدی با آغشته شدن اون به مرکب یا هر روش ماده دیگه ای غیر از مرکب بشه تصاویر رو از روی اون بر روی سطح چاپ شونده ای مثل کاغذ یا … منتقل کرد. لوح چاپ به عنوان یک سطح می تونه انواع و اشکال مختلفی داشته باشه اما وقتی صحبت از چاپ هست شکلی که تصاویر ما بر روی اون نقش بسته اهمیت پیدا می کنه و مبنای ما برای تقسیم بندی روش های چاپ می شه۱٫ روش برجسته۲٫ روش گود ۳ . روش غربالی (یا اسکرین )۴ . روش مسطح ( یا لیتوگرافی)اینها در واقع ۴ روش ایجاد تصاویر بر روی لوحها و به تبع اون ۴ روش برای چاپ تصاویر هستن (‌ البته نه همه روشها بلکه روش های اصلی)اما در مورد لترپرس روش لتر پرس یک روش چاپ برجسته هست که در اون تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی اون بر روی مثلا کاغذ منتقل می شن. روش لترپرس یکی از روشهای اولیه و اساسی چاپ بوده روشی که گوتنبرگ پدر صنعت چاپ اونرو به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرد. اما اصطلاح لترپرس در اون دیده اولیه که ما بهش داریم شاید اشاره به برجسته بودنه این روش نداشته باشه چون معنی اون « چاپ حروف » هست. دلیله این نامگذاری بیشتر تاریخی هست و به طور خلاصه علتش این هست که روش لترپرس یکی از روشهایی بوده که ابتد از اون برای چاپ حروف چاپی استفاده می کردن و در اون مقطع روشی که برای چاپ تصاویر به کار می رفته عموما جدایه از روش چاپ حروف بوده. پس اساسا از لترپرس برای چاپ حروف استفاده می شده . قدیمی ترین روش کار هم برای آماده کردن لوح چاپ استفاده از روش حروف چینی حروف چاپی سربی در کنار هم و استفاده از اون برای چاپ بوده. که به مرور بظهور انقلاب صنعتی ، اختراع عکاسی و روش های نوین جای خودش رو به روش های دیگه حروف چینی داد. این یک توضیح مختصری از روش لترپرس بود.

    لتر پرس(به انگلیسی: Letterpress printing) یکی از روش‌های چاپ برجسته از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰ عمده‌ترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار می‌گرفت پیدایش چاپ افست و دیگر روش‌های چاپی به دلیل سرعت بیشتر و کیفیت بهتر و هزینه کمتر جایگزین چاپ برجسته یا لتر پرس شد.

    چاپ تامپو :

    چاپ تامپو درگروه چاپ های گودقرارمی گیرد،این مسئله به دلیل استفاده ازکلیشه گود درفرآینده چاپ می باشد.ازویژگیهای این شیوه امکان چاپ،روی مواد مختلف ومتنوع هم از نظر جنس مواد مختلف و متنوع هم ازنظرجنس مواد وهم از نظر شکل هندسی انها می باشد بطوریکه با این روش می توان برروی سطوح صاف،منحنی،گرد،محدب،وحتی‌کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در تامپولاستیکی ازجنس سیلیکون است که به آن  تامپو (tampon) می گویند.این شیوه چاپ بسیارشبیه به مهرهای لاستیکی است.  با این تفاوت که در مهرحروف برجسته است اما درچاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند. چاپ تامپو به دلیل آماده سازی  نسبتاً ارزان و ماشین آلات نیمه اتوماتیک در تیراژهای کم برای بسیاری از کارهای چاپی مورد استفاده قرار می گیرد.در این شیوه چاپ به دلیل فشاری که تامپون به سطح چاپ شونده وارد می کند پشت سطح چاپ شونده بایستی محکم باشد، مثلاً درچاپ روی لیوان های پلاستیکی ابتدا بایستی قالبی به اندازه لیوان تهیه کرد تا درهنگام چاپ درون لیوان قرار گیرد.با این روش می توان بر روی سطوح صاف ، منحنی ، گرد ، محدب و حتی کره عمل چاپ را انجام داد. واسط چاپ در چاپ تامپو ، لاستیکی از جنس سیلیکون است که به آن تامپون می گویند. این شیوه چاپ بسیار شبیه به مهر های لاستیکی است با این تفاوت که در مهر حروف برجسته است اما در چاپ تامپو لاستیک سیلیکونی برجستگی ندارد و نقش را به شیوه ای دیگر به سطح قابل چاپ منتقل می کند. ظروف بستی  ماست ، خامه و … لیوان های پلاستیک ، خودکار ، ظروف زیر لیوانی ، سی دی (CD) ، ظروف پلاستیکی محصولات بهداشتی و آرایشی همگی نمونه هایی از محصولات قابل چاپ توسط روش تامپو می‌باشد می باشد.

    چاپ ، تولید و بسته بندی :

    عرصه طراحی و تولید بسته بندی، جولانگاه تکنولوژی های کارآمد و کم هزینه تری است که به طور روز افزون به دایره توانمندی های ما اضافه می شوند. صنعت بسته بندیمانند موجود زنده ای است که سنین رشد را سپری می کند. از این رو هر روز با پدیده ای نوین در این هنر، صنعت و تجارت رو به رو می شویم. طراحان گرافیک و سازندگان بسته بندی باید نسبت به این تحولات اشراف و شناخت کافی داشته باشند. فقط با آگاهی کامل از دستاوردها و روش های نوین، می توان کارهای ارزشمند و قابل توجه، تولید و ارائه کرد.

    طراح یا تیم طراحان باید بدانند چه دستگاه هایی برای چاپ و بسته بندی کالاها وجود دارد و کدامیک از آنها در دسترس است. توانمندی ها و محدودیت های ماشین آلات مختلف کدام است. حداکثر سرعت تولید و ظرفیت هر یک و حدود بار مالی استفاده از آنها چقدر است. آیا ساختار و نوع مواد در نظر گرفته شده، با دستگاه های موجود در دسترس، قابل اجرا و تولید است. آیا طرح پیشنهادی با ماشین های چاپ در اختیار بدون ضعف های جدی به انجام می رسد و آیا از حداکثر کیفیت و توانمندی ماشین آلات بهره گرفته شده است.

    بدون پاسخ به این سوالات و با عدم آگاهی از دانش فنی مربوط به طریقه تولید کالا و بسته بندی، مراحل مختلف چاپ و روش قرار دادن کالا درون بسته ها، ممکن است طراحی غیر عملی یا کم ارزش ارائه شود، که این خود بزرگ ترین شکست برای کالا، تولید کننده آن و طراح بسته بندی خواهد بود.

    دنیای تولید بسته بندی ها به گستردگی دنیای تولید خود کالاهاست. مراحل تولید بسته ها برچسب تفاوت های محتویات آنها، نیازهای محافظتی و بهداشتی، شرایط حمل و نگهداری نوع مواد اولیه، ابعاد، شکل و اندازه آنها بسیار متفاوت است.
    بسیاری از مواقع به ویژه درظروف فلزی، شیشه ای و گاهی پلاستیکی، روند و مراحل تولید بسته بندی و ماشین آلات آن از سیر تولید محصول پراهمیت تر است و بسیار دیده می شود که انگیزه خرید در مصرف کنندگان به سبب بسته بندی حاصل شده نه خود کالا.

    گاهی، بسته ها به طور مجزا ساخته و چاپ می شوند و در مواردی سیستم تولید بسته بندی را در محل تولید محصول و به عنوان مرحله و بخشی تفکیک ناپذیر از خط تولید در نظر گرفته اند. در برخی از کالاها، مراحل تولید بسته بندی، در یک چاپخانه شروع و در همانجا به اتمام می رسد و در مواردی روند ساخت بسته ها، خود مقوله ای طولانی، پیچیده و چند مرحله ای است. مراحل و روش های پر کردن بسته ها از محتوی هم بسیار متنوع و متفاوت است. در مورد محصولی مانند آب معدنی بخش عمده تولید محصول، پر کردن بسته از محتوی است اما در موارد دیگری چون لوازم خانگی یا الکترونیک، مراحل تولید کالا چنان گسترده و طولانی است که در برابر آن قرار دادن کالا درون جعبه اهمیت چندانی ندارد.

    تکنولوژی بسته بندی، عبارت است از دست یابی و توسعه روش های جدید برای ساخت بسته ها و پرکردن آنها از محتویات گوناگون که خود شامل صنایع گسترده و تخصص های فراوانی شده است و به شکلی پویا و فعال با شتاب به پیش می رود.

    مراحل و شیوه های چاپ
    نباید در خانواده بزرگ صنعت بسته بندی، نقش چاپ را فراموش کرد. در بازار بسته بندی افزون بر تولیدکنندگان مواد اولیه و عملیات تکمیلی تولید، دست اندرکاران امور چاپ هم حضور جدی دارند و تولید نهایی بسیاری از بسته ها به عهده آنهاست. آنها تخیلات و حاصل زحمات طراحان و تولید کنندگان را عینیت بخشیده و به دست مردم می سپارند. طراح بسته بندی به عنوان ایده پرداز، مجری، ناظر یا هماهنگ کننده در تمام مراحل چاپ حضور دارد و طراحی و چاپ با رشته هایی محکم و متعدد در هم تنیده اند. بساری از شرکت های تولیدی، بسته بندی هایشان را خود تولید و چاپ می کنند و هم زمان با دیگر مراحل ساخت و تکمیل تولیدات خود، امور چاپ و لیبل را نیز دنبال می کنند. این تولید کنندگان اغلب در قلمرو کالاهای پر مصرف، یا محصولاتی که بدون بسته بندی قابل حمل یا نگهداری نیستند، یافت می شوند. بیشتر فرآورده های غذایی و دارویی، اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی، دخانیات و بسیاری از پاک کننده هاو کالاهای مصرفی پر تیراژ دیگر از این جمله اند. با وجود این حجم عمده از فعالیت های چاپخانه های بزرگ و کوچک را چاپ و تولید بسته بندی تشکیل می دهد.

    در مجموعه فعالیت های یک چاپخانه، کار چاپ بسته بندی از پیچیدگی ها و حساسیت های ویژه ای برخوردار است. در کارهای چاپی دیگر، چون پوستر، کتاب و یا مطبوعات کمتر از مراحل مختلف تکمیلی استفاده می شود. اهمیت و حساسیت چاپ بسته بندی در آن است که تعداد زیادی از متغیرها در تولید یک کار مطلوب موثرند. بسته بندی ها اغلب، تیراژ بالا، مواد چاپی متنوع و مرکب های ویژه ای دارند و مراحل مختلفی چون تیغ قالب و یا پوشش های متعدد و عملیات پوشال گیری وچسب زنی و یا تکنیک های چاپی مختلف، در آنها به کار می رود. هر کدام از این مراحل ویژگی ها و حساسیت های خاص خود را در پی دارد.

    دقت در چاپ بسته بندی از لحاظ اندازه، رنگ، مواد مصرفی و مشابهت کامل با اصل و نسخه های پیش تر چاپ شده  حائز اهمیت فراوان است. قدری کوچک یا بزرگ شدن یک پوستر یا کتاب، تا حدی اثری نامطلوب روی سارش دهنده می گذارد. اما همین امر در بسیاری از بسته ها، بیش از یک اتفاق نا خوش آیند، بلکه یک فاجعه محسوب خواهد شد. ممکن است محصول داخل بسته بندی به راحتی جای نگیرد یا به سبب فضای خالی، کالا درون جعبه امکان حرکت داشته باشد و به خود یا بسته صدمه بزند. یا در مثالی دیگر، اگر رنگ پوستری، با تفاوت بسیار اندک، نسبت به آنچه که قرار بوده باشد، چاپ شود، چندان جای نگرانی نیست، چون بینندگان ملاکی برای مقایسه و پی بردن به این ضعف ندارند. اما در یک بسته بندی که از قبل در اختیار مردم بوده و از شهرت و سابقه کافی برخوردار است، اگر حتی شاهد تغییرات بسیار اندکی هم باشیم، توسط خریداران همیشگی به سرعت شناسایی، و گمان تقلبی بودن را در آنها ایجاد می کند. حفظ شرایط یکسان در طول عملیات چاپی، و تکرار دقیق آن در زمان های بعدی که قرار است این عملیات دوباره تکرار شود، یکی از چالش های اساسی در فعالیت مدیران و برنامه ریزان چاپ برای بسته بندی است.

    هریک از مراحل گوناگون تولید یک اثر چاپی، با ماشین آلات و کارشناسان ویژه ای سر و کار پیدا می کند و احتمال آن که برخی از این خدمات در مکان های دیگری ارائه شود زیاد است. ممکن است چندین مجموعه کاری با خبرگان، متخصصان و کارگران مختلف و با مدیریت های مجزا، در تولید یک کار واحد دخالت داشته باشند. هماهنگی بین فن آوری های مختلف و افرادی که در این مجموعه ها فعال هستند، کار آسانی نیست و برنامه ریزی برای هر مرحله، که کار را از مقطع قبل سالم تحویل گرفته و درست در اختیار قسمت بعدی قرار دهد، نیازمند دانش، تجربه و مدیریت کافی است. هر گونه ضعف یا خطا در هر یک از این مراحل می تواند به ناکام ماندن کل عملیات چاپ منجر شود.

    برای به سامان رساندن یک پروژه چاپی از ابتدا باید نگاهی کلی نگر به مراحلی که یک ایده خلاق را به اثری چاپی تبدیل می کند انداخت. طراح، برنامه ریز، مدیر تولیدات چاپی و ناظر یا مسئول چاپ، باید با همکاری با یکدیگر به ترسیم عملیات چاپی از ابتدا تا اننها همت گمارند و همژنین از همکاری و معاونت افرادی که در این فرآیند فعالی هستند یاری بگیرند. افزون بر این، سیر ترسیم شده از مراحل گوناگون، با تمام جزئیات، باید به اطلاع تمام کسانی که به عنوان حلقه در زنجیر بهم بافته تولید یک کار چاپی قرار دارند برسد. آنها باید با عوامل مهمی چون ویژگی های مراحل مختلف به خصوص مرحله قبل و بعد از خود، زمان، هزینه ها، امکانات و خطرات پیش رو آشنا شوندو از اهیمت و تاثیر هر تصمیم یا خطا در کل عملیات و در هر مرحله، آگاهی یابند و نقش خود را در این مجموعه به خوبی درک و ایفا نمایند.
    روند طولانی و متنوع ایجاد یک اثر چاپی را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد: مرحله اول پیش از چاپ، شامل طراحی و آماده سازی های لازم، مرحله دوم چاپ های مختلف و متعدد، و سومین مرحله، که مراحل تکمیلی و نهایی است.

    آماده سازی و پیش از چاپ
    در مرحله آماده سازی و پیش از چاپ سپاری، هنگام طراحی و یا پس از آن، باید کارهای متعددی انجام داد. تشخیص و درک صحیح مشخصات اولیه و نهایی یک پروژه چاپی، روش چاپی، تعین ابعاد، تیراژ، تعداد رنگ، اندازه و نوع ترام، مواد اولیه و مشخص کردن نوع سطوح چاپی از قبیل انواع کاغذ یا مقوا یا نوع سلوفان مصرفی، قبل از هر کاری اهمیت دارد. هر چند تمام این تصمیم ها در پایان این مرحله و پیش از چاپ سپاری یکبار دیگر باید با دقت مرور وبررسی شود. همچین عوامل مختلف اجرای کامپیوتری طرح، لیتوگرافی، چاپ و مراحل تکمیلی پس از آن را باید از ابتدا معین کرد. انتخاب درست نرم افزارها و سخت افزارهای کامپیوتری ، اسکن و دریافت تصاویر، رتوش و اصلاح عکس ها، تهیه و تنظیم مطالب، اجرای کامل و نهایی کردن طرح به صورت دیجیتال مجموع کارهایی است که به اصطلاح طراحی نامیده می شود، نمونه گیری دقیق ونزدیک به کار چاپ شده نهایی و بررسی همه جانبه آنها و رفع نواقص احتمالی از دیگر کارهایی است که باید، قبل از چاپ و لیتوگرافی، انجام شود.
    به تبدیل سالم فایل به مصالح قابل چاپ چون فیلم و زینگ، لیتوگرافی یا فتولیتوگرافی می گویند، که از مهم ترین بخش های پیش از چاپ است، دقت عمل، تجربه و مهارت افراد دست اندرکار و به کارگیری ماشین آلات دقیق در این قسمت می تواند، تضمین کننده انتقال صحیح و کامل طرح به ماشین چاپ باشد.

    نیازهای طراحی مراحل تکمیلی،مانند طراحی تیغ قالب  برای برش، یا طرح های لازم برای پوشش های موضعی و کلیشه های چاپ های خاص و بسیاری نکات دیگر، باید پیش از چاپ صورت پذیرد تا چنانچه در چاپ اصلی ضرورت داشته باشد ملاحظاتی برای آنها در نظر گرفته شود آشکار گردد. پس از چاپ، صحت این طراحی ها با کار چاپ شده باید بررسی شود و در صورت بروز اشکالات، طراحی آنها اصلاح گردد. تمام این فعالیت ها باید یک به یک و با دقت و صرف زمان کافی انجام شود.
    پیش از این، کامپیوتر در طراحی و اجرای کارهای چاپی چندان نقشی نداشت و مراحل طراحی، اجرا و آماده سازی یک کار، بسیار طولانی بود و از طریق چندین نفر، با تخصص های مختلفی در زمینه های طراحی یا لیتوگرافی، به سامان می رسید. طی این روند طولانی، رفته رفته کار آماده می شد و در کنار آن بسیاری از نکات فنی و اشتباهات ریز و درشت طراح یا تیم طراحان و لیتوگرافان، آشکار و اصلاح می گشت. اما امروزه همه کارها سرعت و شتاب خاصی گرفته و تقریبا تمامی مراحل پیش از چاپ و پخش عمده مراحل آماده سازی، در دفتر کار طراح و در کامپیوتر او به اتمام می رسد. نشر رومیزی نعمت و دستاور بزرگی است و امکاناتی ارزشمند برای طراحان و سفارش دهندگان کارهای چاپی فراهم آورده، اما در صورت عدم تخصص و تجربه کافی یا صرف نکردن وقت و دقت مورد نیاز و یا نداشتن اطلاعات لازم درباره مراحل بعدی پروژه چاپ، حتی عدم بهره گیری از کارشناسان خبره در تخصص های مختلف، احتمال زیان دیدن کار، و حتی باطل شدن آن، بسیار جدی است.

    با تسخیر دنیای گرافیک و چاپ به وسیله کامپیوتر، تقریبا تمام مراحل قبل از چاپ، با کمک کامیپوتر صورت می گیرد: کارهایی چون طراحی، اسکن تصاویر، رتوش و اصلاح آنها، تنظیم و طراحی حروف، نمونه گیری، تهیه فیلک و زینک یا کلیشه و تیغ های لازم، حتی اخیرا خود ماشین های چاپ هم به کامپیوتر متصل شده اند که یا کل فرآیند چاپ از کامپیوتر دستور می گیرد، یا در تنظیم رنگ و کمترل ماشین کاربرد دارد. دیگر صنعت چاپ با کامپیوتر از طریق صدها رشته باریک و ضخیم پیوند خورده است و برای هر کسی که در بخشی از این صنعت گسترده مشغول به فعالیت است، داشتن دانش و مهارت کافی برای کار با نرم افزارهای مرتبط الزامی است. کسانی که به این مهم تسلط نسبی نداشته باشند، مانند افرادی بی سواد، در عرصه پیشرفت عمومی محتاج دیگرانند.

    لیتوگرافی، کلیشه سازی، سلیندرسازی و شابلون سازی که جملگی مراحل آماده سازی برای روش های مختلف چاپ هستند از حالت دستی یا آنالوگ خارج شده و به صورت نیمه دیجیتال درآمدند و امروزه به صورت تمام دیجیتال قابل انجام شده اند. سه دستگاه اصلی مراکز آماده سازی اسکنر، ایمج ستر و پلیت ستر است. اسکنر تصاویر را وارد کامپیوتر می کند و پس از کار بر روی آن و تلفیق با نقوش و حروف با اتمام کار   طراحی، به وسیله ایمیج ستر فیلم تهیه می شود. در چاپ افست که نیاز به داشتن پلیت یا زینک است می توان ایمیج ستر را حذف و به وسیله پلیت ستر مستقیم با روش کامیپوتر به پلیت زینک تهیه کرد.

    در هر شکل چه به صورت سنتی و دستی و چه به صورت دیجیتال، هدف نهایی از مرحله پیش از چاپ، تولید پلیت یا فرم های چاپ جهت نصب در ماشین های چاپ و تکثیر است. مرحله آماده سازی از حرفه ای ترین مراحل چاپ است. شناخت روش ها، خواص مواد مصرفی، ویژگی های ماشین آلات، نرم افزارها، ابزارهای کنترل کیفیت و بسیاری نکات دیگر در هر یک از روش های آماده سازی و چاپ سرشار از ظرایف تخصصی و تجربی فراوانی است که هر یک می تواند سرنوشت کار چاپی را رقم بزند.

    شیوه های مختلف چاپ
    دومین مرحل از این روند طولانی و حساس، چاپ کردن اثر است. تقریبا تمام کارهای چاپی به نحوی برش و تا می خورند و امروزه کمتر در بسته بندی، به ویژه برای کالاهای مصرفی، از کارهای تک رنگ استفاده می شود. چنین عواملی باعث می شوند که مرحله چاپ هم به نوبه خود دارای مراحلی باشد. بعضی از ماشین ها چهار رنگ یا بیشتر را هم زمان و به دنبال هم چاپ می کنند اما در برخی ماشین های قدیمی تر برای چاپ متعدد، باید مقوا مکرر چاپ شود.
    بنابراین یک کار، ممکن است چندین بار داخل ماشین چاپ برود. بسته به تعدد مراحل و مواد چاپی، ماشین های چاپ مختلفی می توانند در یک کار مشارکت کنند و روش های مختلف چاپ به تنهایی یا مکمل هم به کار گرفته شود.
    در فروشگاه ها اجناس زیادی دیده می شود که هر یک به نحوی بر روی آنها اطلاعات و نقوشی چاپ شده است. سهم قابل توجهی از آنها مقوایی است. شیشه ها هم هنوز جایگاه خود را حفظ کرده اند. در کنار این دو به انواع بسته های انعطاف پذیر و بطری ها و ظروف پلاستیکی برمی خوریم، لفاف و پوشش بسیاری از مواد غذایی از جنس سلوفان و پلاستیک است. برخی از بسته های داخل قفسه ها پوشش فویل یا قوطی فلزی دارند. در بسته های با ابعاد بزرگ تر و با مقاصد صنعتی یا واسطه ای زیاد به بسته های چوبی بر می خوریم. همه این بسته ها، دارای نقوش و حروفی هستند که بر روی آنها چاپ شده است. تنوع در اندازه و مواد تولیدی و همچنین تفاوت در رنگ و کیفیت، این نکته را آشکار می سازد که در چاپ آنها از روش های مختلفی استفاده شده است.

    مواد و سطوح تشکیل دهنده بسیاری از بسته ها امکان چاپ مطلوب را دارند و در برخی موارد، مطالب و نقوش یا تصاویر را روی لیبلی، از جنس کاغذ یا پلاستیک، جداگانه چاپ و به آن الحاق می کنند. در این موارد هم تا حدی امکان چاپ مستقیم روی بسته و کالا وجود دارد، اما پرهزینه یا کم کیفیت است. تصمیم برای این که چگونه و بر چه اساس باید یک روش چاپی را به کار بست، چالشی اساسی پیش روی طراحان، سازندگان، برنامه ریزان بسته بندی و متخصصان چاپ است.
    تصمیم درباره جزئیات نحوه چاپ و برنامه ریزی آن کاری تخصص است و به اطلاعات و تجربه ای زیاد نیاز دارد. اما داشتن اطلاعات کلی از روش های چاپ و دانستن تفاوت های اساسی و ویژگی های بارز هر روش، برای تمام کسانی که در عرصه بسته بندی فعالیت می کنند، ضروری است. این ضرورت برای طراحان، بیشتر احساس می شود. آنان علاوه بر دانستن کلیات، باید به خطرات و خصوصیات هر روش چاپی و نکاتی که باید در طراحی برای هر یک از ماشین های چاپی رعایت کرد. آگاهی و تسلط کافی داشته باشند. طراحان گرافیک باید روش ها و ماشین آلات چاپ را بشناسند. با مواد و سطوحی که می توانند با این روش ها چاپ شوند آشنا باشند، ابعاد و دقت عمل هر کدام را بدانند، و از حدود سرعت و هزینه های آنها اطلاعاتی داشته باشند. طراحان و تولید کنندگان بسته بندی هر چه بیشتر به روش ها، نوع عملکرد و ویژگی های شیوه های مختلف چاپ تسلط داشته باشند، تصمیم بهتری در مورد روند چاپ کار خود خواهند گرفت. پیگیری مداوم تحولات صنعت چاپ باید یکی از فعالیت های روزمره طراحان و برنامه ریزان بسته بندی باشد.

    روش ها یا شیوه های چاپ بسیار متنوع هستند و از منظرهای مختلف می توان آنها را تقسیم و دسته بندی کرد. رشد و بالندگی صنعت  چاپ سبب کارآیی فوق العاده اغلب ماشین آلات و روش های چاپ شده است. بسیاری از کارها که قبلا در انحصار شیوه ای از چاپ بود اکنون با روش های دیگر هم میسر است. با این وجود در تقسیم بندی های کلی روش های چاپ را به گروه هایی تقسیم کرده اند. بر اساس یکی از جدیدترین دسته بندی ها روش های چاپی را می توان به دو گروه چاپ های تماسی و چاپ های غیر تماسی تقسیم کرد.

    گروه چاپ های تماسی: مجموع ای از سیستم های مختلف هستند که برای پدید آوردن تصاویر و حروف، مرکب به وسیله یک واسطه، به روی سطح چاپی منتقل می گردد. این روش ها که همان روش های سنتی چاپ هستند، همچنان روش های اصلی و پرکاربرد تولیدات چاپی ، به ویژه در عرصه بسته بندی، به شمار می روند، برحسب نوع عملیات و نحوه انتقال مرکب بر روی سطح چاپ شونده این گروه خود به چهار روش عمده تقسیم می شوند: چاپ صاف یا مسطح مانند افست و چاپ سنگی، چاپ برجسته نظیر لترپرس و فلکسوگرافی، چاپ گود مانند هلیوگراور و پدپرینت، و چاپ توری همچون سیلک اسکرین و استنسیل .

    چاپ مسطح یا صاف از متداول ترین شیوه های چاپ در بسته بندی و مطبوعات است، که گاهی چاپ لیتوگرافی، و معمولا به آن چاپ افست می گویند. افست یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین روش های چاپ محسوب می شود. این روش بر اساس ضدیت مرکب چرب با آب بنیان نهاده شده و در آن به کمک، تغییراتی که نور در ترکیبات نقره ایجاد می کند، طرح بر روی فیلم و سپس زینک منتقل می شود و بعد از آن روی کاغذ می آید.
    طراحان گرافیک باید درباره ابعاد و نوع ماشین افستی که قرار است کار با آن چاپ شود شناخت و آگاهی کافی داشته باشند. فضای لازم را برای علامت های تنظیم رنگ ها و ضرورت های چاپ نظیر لب پنجه را در نظر بگیرند
    همچنین طراحان در اسکن، طراحی و ذخیره فایل، کیفیت لازم را به کار بندند، اندازه ترام را با توجه به نوع مقوا یا سطح چاپی انتخاب کنند و در نظر داشته باشند آنچه در مونیتور دیده می شود دقیقا روی کاغذ نخواهد آمد.
    هر چند بیشترین کاربرد افست، چاپ بر روی کاغذ و مقواست اما در مواردی روی انواع پلاستیک و فلز و حتی بر روی پارچه هم از آن بهره می گیرند، در چاپ روی مقوا، به ویژه مقواهای ضخیم جعبه ها، اگر جهت راه الیاف در راستای تا نباشد، محل های تا شکسته و معیوب می شوند. برای جلوگیری از این نقص، هنگام سفارش مقوا، باید به علامت راه الیاف روی لفاف آن توجه کرد.

    چاپ افست از دقت عمل کافی برای تولید آثار دقیق و نفیس برخوردار است و در تیراژهای نسبتا کم، برای کارهای با کیفیت، مقرون به صرفه تر از سایر روش هاست. از این رو چاپ مسطح یا افست، یکی از رایج ترین و پررونق ترین روش های چاپ است.
    چاپ برجسته روشی بسیار قدیمی از چاپ است که هنوز اعتبار خود را حفظ کرده. در این روش ابتدا یک کلیشه برجسته تولید و آن را به مرکب آغشته می کنند. سپس سطح کلیشه برجسته، نظیر یک مهر، نقش را روی ماده چاپی منتقل می کند. همچین این امکان وجود دارد که مجموعه از تیغ و خط تا را در یک قالب گردهم آوره و با این روش روی مقوا فرود آورند و از این طریق آن را به شکل دلخواه بریده، تبدیل به یک شی حجم دار، مانند جعبه نمایندو انواع سطوح چاپی از کاغذ و مقواهای نسبتا صخیم گرفته تا ورق های پلاستیکی و فلزی را می توان با این روش چاپ کرد.

    از مهم ترین ماشین های چاپ برجسته، لترپرس است که از قدیمی ترین ماشین های چاپ به شمار می رود. حروف سربی اختراع گوتنبرگ هنوز در این ماشین ها کاربرد دارد. در مقایسه با چاپ افست ، چاپ به این روش دقت عمل کمتری دارد بنابراین کاربرد آن محدود به چاپ تک رنگ حروف شده است. ماشین لترپرس برای چاپ سطوح با انعطاف پذیری کم و ضخیم، چاپ تیغ قالب، و برجسته کاری بی رقیب است. به همین سبب این شیوه در چاپ بسته بندی کاربرد فراوان یافته است. چاپ ملخی یک نوع چاپ لترپرس در اندازه و سرعت کمتر است. از این ماشین می توان برای چاپ و تیغ زنی روی سطوح کوچک وتیراژ های کم استفاده کرد. دایکات خود را در چاپ تک رنگ و برس سطوح مختلف بزرگ و انعطاف ناپذیر، مانند انواع کارتن ها یا ورق های فلزی و پلاستیکی، حفظ کرده است. از دیگر روش های چاپ برجسته چاپ فلکسوگرافی است که در بسته بندی های انعطاف پذیر کاربرد زیادی دارد. در این شیوه از کلیشه های انعطاف پذیر لاستیکی استفاده می شود. سرعت بالا و چاپ به شکل رول روی انواع مواد، از دلایل استقبال از این روش چاپی است.
    دقت دست اندارکاران این چاپ و طراحان ، برای تهیه و تنظیم صحیح کلیشه  ها یا تیغ قالب و مطابقت با مراحل قبلی وبعدی از الزامات یک کار مطلوب است.

    فرمت چاپ :

    در زمینه فرمت ها در چاپ،  اختلاف نظرهایی وجود دارد. تمرکز مایکروسافت و برخی از سازمان های دیگر بر روی XML و XSL است، اما ادوبی از PDF و XMP حمایت می کند. حرف اصلی ادوبی در این زمینه و در واقع دلیل حمایت ادوبی از PDF به این نکته بازمی گردد که در محیط XML و XSL شما مطمئن نیستید که می توانید نیات مولف را تماماً به اجرا درآورید، ولی در به کار بردن PDF این نکته تضمین می شود.

     البته خبر خوش این است که اکنون با وجود XMP که قابلیت پذیرش تگ های XML را دارد و نیز با توجه به وجود ۴.۱ PDF V این موضوع تا حد زیادی مرتفع شده است و به عبارت بهتر می توان حالا موضوع XML و XSL را حل شده دید. از طرف دیگر PDF /X هم که زیر مجموعه ای از PDF است و چاپ محور هم می باشد در جهت گردش کارهای چاپی مطمئن تر و سهل تر به حرکت درآمده است.

     قرار است دو نسخه جدید ۴ PDF/ X و ۵PDF / X هم تا پایان امسال به بازار عرضه شوند. این دو نسخه، مشکلات ریشه دار ترانسپرنسی و لایه ها (layers) را که در چاپ مشکل ساز می شوند، حل خواهند کرد. اما با همه این تفاصیل، PDF/X Plus می تواند یک گردش کار مطمئن تر برای ما باشد.

     نکته ای درباره PDF/X Plus این است که می تواند مشکل مولفه های گم شده را در مرحله <پیش از پرواز> (preflight) که در گردش کارهای چاپی پیش می آید، حل کند. مشکل دیگری که به این ترتیب حل می شود، نوع ابزار مورد استفاده است که برای PDF/X Plus فرقی نمی کند.

    آموزش اصول چاپ :

    پروژه چاپ مستلزم انجام یک روند اصولی است که در این مقاله به شرح آن می پردازیم. همه‌ روش‌های‌ چاپی،‌ قبل‌ از‌ مرحله‌ چاپ،‌ مرحله‌ای‌ به‌ نام‌ پیش‌ از‌ چاپ‌ دارند.‌

    مجموعه‌ عملیاتی‌ که‌ پس‌ از‌ صفحه آرایی ‌ و‌ تهیه‌ آرت و رک‌ یا‌ پس‌ از‌ اجرای‌ طراحی،‌ به‌ منظور‌ آماده‌سازی‌ آن‌ کار‌ برای‌ چاپ‌ صورت‌ می‌‌گیرد،‌ پیش‌ از‌ چاپ‌ به‌ حساب‌ می‌‌آیند.‌ آخرین‌ مرحله‌ پیش‌از‌چاپ،‌ تهیه‌ پلیت‌ (یا‌ فرم‌ آماده‌ برای‌ چاپ)‌ است.

    پیش‌از‌چاپ در‌ معنای‌ وسیع‌ خود‌ عملیات‌ حروفچینی‌ و‌ طراحی‌ را‌ نیز‌ شامل‌ می‌شود‌ و‌ در‌ معنای‌ خاص‌ به‌ آماده‌سازی‌ فرم‌ چاپ‌ یا‌ عملیاتی‌ که‌ به‌ تولید‌ پلیت‌ می‌انجامد،‌ اطلاق‌ می‌شود. آماده‌سازی‌ در‌ همه‌ روش‌های‌ چاپی‌ به‌ صورت‌ سنتی‌ دارای‌ مراحل،‌ عملیات‌ و‌ مواد‌ مصرفی‌ خاص‌ خود‌ بوده‌ و‌ امروزه‌ به‌ تدریج‌ جای‌ خود‌ را‌ به‌ آماده‌سازی‌ دیجیتال‌ می‌دهد.

    عملیات‌ و‌ مراحل‌ آماده‌سازی‌ معمولی‌ در‌همه‌ روش‌ها‌ عبارت‌ از:‌ عکاسی،‌ تفکیک‌ رنگ،‌ فیلماژ،‌ فرم‌بندی‌ و‌ کپی است. در‌ آماده‌سازی‌ دیجیتال‌ همه‌ عملیات‌ عکاسی،‌ روتوش‌ و‌ فرم‌‌ بندی‌ به‌ کمک‌ نرم‌افزارهای‌ پیش‌ از‌ چاپ‌ در‌ کامپیوتر‌ انجام‌ می‌شود‌ و‌ ظهور‌ پلیت‌ توسط‌ سیستم‌های‌ کامپیوتر‌ به‌ پلیت‌ صورت‌ می‌گیرد‌ و‌ مرحله‌ تولید‌ فیلم‌ و‌ عملیات‌ پیچیده‌ فیلماژ‌ حذف‌ شده‌اند.

    به‌ هر‌ حال‌ آماده‌سازی‌ چه‌ به‌ صورت‌ سنتی‌ و‌ چه‌ به‌ صورت‌ دیجیتال‌ باشد‌ در‌ پایان‌ آن،‌ پلیت‌ها‌ یا‌ فرم‌های‌ چاپ‌ مهیا‌ می‌شوند‌ که‌ درماشین‌ چاپ‌ و‌ تکثیر‌ نصب شوند.‌

    سه‌ دستگاه‌ اصلی‌ و‌ پرکاربرد‌ در‌ مراکز‌ آماده‌سازی‌ عبارتند‌ از:‌ اسکنر،‌ ایمیج‌ستر‌ و‌ پلیت‌ستر.

    آماده سازی فرم چاپ:

    –   لیتوگرافی:‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ افست‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ زینک‌ است.

    –   کلیشه‌سازی: آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ فلکسو‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ کلیشه‌ فتوپلی‌مری‌ است.

    –   سیلندرسازی:‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ گود‌ یا‌ هلیوگراور‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ سیلندر‌ مسی‌ حکاکی‌ شده‌ است.

    –   شابلون‌سازی:‌ آماده‌سازی‌ برای‌ چاپ‌ سیلک‌ اسکرین‌ که‌ محصول‌ نهایی‌ آن‌ شابلون‌ (توری)‌ است.

    همه‌ روش‌های‌ چاپ‌ تماسی‌ می‌توانند‌ به‌ صورت‌ دستی،‌ نیمه‌اتوماتیک‌ و‌ یا‌ اتوماتیک‌ وجود‌ داشته‌ باشند. بسیاری‌ از‌ عملیاتی‌ که‌ در‌ ماشین‌های‌ معمولی‌ به‌ صورت‌ دستی‌ انجام‌ می‌شوند.

    در‌ سیستم‌های‌ جدید‌ به‌ مدد‌ اتوماسیون‌ و‌ تجهیزات‌ جانبی،‌ از‌ راه‌ دور ‌کنترل شده یا‌ به‌ طور‌ خودکار‌ قابل‌ اجرا‌ هستند.‌ (مانند‌ تنظیم‌ شیرهای‌ مرکب،‌ بستن‌ پلیت،‌ جدا‌ کردن‌ باطله‌ها،‌ شست‌وشوی‌ نوردها‌ و‌ …)‌ در‌ مورد‌ سطوح‌ مختلف‌ اتوماسیون‌ ماشین‌ چاپ و‌ اجزای‌ هر‌ قسمت‌ از آن،‌ ده‌ها‌ نکته‌ فنی‌ و‌ تخصصی‌ در‌ هر‌ یک‌ از‌ انواع‌ ماشین‌ها‌ قابل‌ بررسی‌ و‌ طبقه‌بندی‌ کردن‌ است.

    چاپ ریسو گراف :

    این چاپ توسط دستگاه ریسو خواهد بود و تغریبا مشابه دستگاه کپی عمل میکند و به جای زینک توسط مستر و هر رنگ به صورت مجزا چاپ میشود

    چاپ طلا کوب و داغی :

    برای اجرای این نوع چاپ نیاز به کلیشه داریم

    بعد از طراحی کار که بصورت تک رنگ مشکی می باشد فیلم گرفته و توسط فیلم کلیشه سربی ساخته می شود

    و بعد به دستگاه پرس یا همان طلا کوب نصب شده و با فشار پرس طرح کلیشه به صورت طلائی یا داغ کوب بر روی محصول حک می شود

    کانون اگهی و تبلیغات واژه گستر