سه شنبه , 21 فروردین , 1403

مشاوره رایگان: 09121553166 | 02122010070 |

خانههدایا تبلیغاتیاستراتژی بازاریابی بلاگ برای بلاگرها

استراتژی بازاریابی بلاگ برای بلاگرها

استراتژی بازاریابی بلاگ قلب تپنده ی هر مجله اینترنتی موفق است. اگر استراتژی بازاریابی یک بلاگ همه جانبه و کامل باشد، دستیابی به فروش بالا، پیدا کردن مشتریان وفادار و رشد و توسعه بلاگ بسیار آسان می گردد. البته عکس این شرایط نیز صادق می باشد که محصول بسیار خوب بدون داشتن برنامه استراتژیک بازاریابی مناسب نمی تواند به تنهایی باعث موفقیت کسب و کار گردد.

در واقع مشاغل و کسب و کارهای بسیاری هستند که بدون هیچ گونه استراتژی اداره می شوند و این یکی از عمده دلایل عدم موفقیت آن ها است. برخی از بلاگرها نیز استراتژی بازاریابی بلاگ را با تکنیک های بازاریابی اشتباه می گیرند. در این مقاله توضیح میدهیم که استراتژی بازاریابی بلاگ چیست و و چه نقشی در رشد بلاگ ما دارد.

استراتژی بازاریابی بلاگ بر نحوه ی به اشتراک گذاشتن و ترویج محتوایی که تولید می کنید تمرکز دارد. متاسفانه تولید محتوا به تنهایی ترافیک خاصی را به سایت شما هدایت نمی کند. برای این که بلاگ شما به ترافیک بالایی دریافت کند باید برای خود وب سایت نیز بازاریابی انجام دهید.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
استراتژی بلاگری چیست و چه کاربردی دارد

 

به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید، باید به کمک استراتژی مناسب، برای فروشگاه خود بازاریابی مناسبی انجام دهید. بعلاوه، در ادامه نکاتی را برای بازاریابی بلاگ مطرح خواهیم کرد تا به کمک آن به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

پرسونای خریدار را در نظر بگیرید

در هر زمانی، از موقعی که شروع به نوشتن می کنید گرفته تا موقع مدیریت و تنظیم تقویم انتشار، «پرسونای خریدار» (Buyer’s Persona) را برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود. از خود سوال کنید که «مشتری ایده آل من چه کسی است و چرا به کالای من نیاز دارد؟» زمانی که به این سوال با جزئیاتی دقیق پاسخ دهید می توانید پرسونای خریدار را به دست آورید.

زمانی که پرسونای مشتریان را تهیه کردید باید توضیحات کاملی را در آن جای دهید و این امکان وجود داشته باشد که در هر نوشته جدید به آن رجوع کنید. با این روش می توانید محتوایی تولید کنید که به طور ویژه برای مشتری هدف و نیازها و چالش های او طراحی و تولید شده است. همچنین می توانید وب سایت یا بلاگ خود را به ابزار قدرتمندی برای تبدیل مشتری به خریدار تبدیل کنید.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
پرسونای خریدار را در نظر بگیرید

 

برای بدست آوردن درکی درست از نحوه اقدامات احتمالی در پرسونای خریدار باید در رابطه با رفتار مخاطب هدف، تحقیقاتی انجام دهید. به این ترتیب، محتوایی که تولید کرده اید را بر اساس نیاز او تنظیم خواهید کرد و همین امر باعث خرید مشتری از شما خواهد شد. برای این که تحقیقات خود را در مسیر درست انجام دهید، می توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تالارهای پرسش و پاسخ
  • پادکست پرسش و پاسخ
  • شبکه های اجتماعی
  • مجله های اینترنتی

رقبای خود را آنالیز کنید

حال که می دانید وظیفه بلاگر، در موضوع پرسونای خریدار چیست باید به موضوعی دیگر را در استراتژی بازاریابی بلاگ در نظر بگیریم و آن، اهمیت آنالیز رقبا است. با مشاهده ی رفتار رقبای خود متوجه می شوید که محتوای تولیدی شما تا چه میزان اثرگذار بوده است.

همچنین، زمانی که محتوای تولیدی دیگر بلاگ ها را آنالیز کنید، در رابطه با محتوای تولیدی آن ها اطلاعات مناسبی به دست خواهید آورد. از جمله این که در چه زمینه هایی قصد رقابت دارند و بر روی چه موضوعاتی تمرکز خود را معطوف کرده اند. به این شکل، شما نیز محتوایی درخور رقابت با او تولید خواهید کرد و همین امر باعث جذب خوانندگان مختلفی به شما خواهد شد.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
رقبای خود را آنالیز کنید

 

فهرستی شامل ۵ تا ۱۰ مورد از نزدیک ترین رقبای خود را تهیه کنید. محتوای تولیدی آن ها را بررسی کنید. همچنین، با رصد دقیق این محتوا و تکنیک های استفاده شده در تولید محتوا و همچنین نقاط ضعف موجود، محتوایی بهتر را در رقابت با رقیبانتان تهیه کنید.

سئو و کلمه کلیدی

باید نهایت تلاش برای کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل انجام دهید. در واقع، با روش های یک تولید کننده محتوا ممکن است که رتبه بهتری نسبت به رقبای خود بدست بیاورید. به کمک تولید محتوای سئو شده شانس بیشتری برای حضور در اولین نتایج موتورهای جستجو (SERP) خواهید داشت. همچنین باید در رابطه با کلمات کلیدی مورد نظر خود تحقیقات کامل و جامعی انجام دهید. در نهایت، فهرستی از 5 الی 10 گروه کلمه کلیدی تهیه کنید و بر اساس آن محتوا تولید کنید. حتما از «کلمات کلیدی طویل» (Longtail Keyword) هم استفاده کنید.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
سئو و کلمه کلیدی

 

به یاد داشته باشید که الگوریتم های گوگل برای بررسی مطالب و سایت ها همواره در حال آپدیت شدن هستند. تکنیک های اشتباه که در گذشته استفاده می شد، کارایی چندانی نخواهند داشت و آن  چه که در این میان حائز اهمیت است، تولید محتوای با کیفیت است. همچنین، سعی کنید محتوای خود را برای جستجوهای صوتی نیز بهینه سازی کنید و برچسب (تگ) مربوط به جستجوهای صوتی را نیز به محتوای خود اضافه کنید.

محتوای تولیدی خود را ترویج دهید

تا اینجا متوجه شدیم که اهمیت سئو برای یک بلاگر چیست و چگونه می تواند برای کسب رتبه بهتر در شبکه های اجتماعی از آن استفاده کند. اما آن چه که گفته شد، درباره ی بدست آوردن ترافیک طبیعی بود. علاوه بر این برای هدایت ترافیک بیشتر می توان از روش های دیگر نیز کمک گرفت.

مثالا ممکن است بدانید رپورتاژ آگهی چیست و با نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی آشنا باشید. به این ترتیب می توانید یک متن رپورتاژ آگهی مناسب طراحی کنید و از آن برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت خود استفاده کنید. در نهایت هم به کمک روش های آنالیز رپورتاژ آگهی، کیفیت و کارکرد رپورتاژ خود را بررسی کنید.

تبلیغات هدفمند

روش دیگری که برای ترویج محتوا استفاده می شود استفاده از «تبلیغات هدفمند» (Targeted Advertising) است. با استفاده از این روش تبلیغات می توانید گروه خاصی از مخاطب هدف را در نظر بگیرید و تبلیغات خود را فقط به این گروه نمایش دهید. به طور مثال اگر خدمات یا محصولات شما تنها برای گروه سنی ۲۰-۳۰ سال مناسب باشد، تبلیغات شما تنها برای این گروه سنی نمایش داده می شود.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
محتوای تولیدی خود را ترویج دهید

 

به علاوه، برای تروج بلاگ خود روش های مختلفی به صورت «ربایشی» (Inbound) وجود دارند که می توانید از آن ها بهره بگیرید. از جمله این روش ها می توان «اینفلوئنسر مارکتینگ» را نام برد.

اینفلوئنسر های حوزه خود را پیدا کنید

ابتدا، بهترین اینفلوئنسرها در حوزه تخصصی خود را پیدا کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید. حتی ممکن از برخی از مشتریان هدف شما نیز اینفلوئنسرهای مهمی باشند که بتوانید از آن ها کمک بگیرید. زمانی که به ایجاد ارتباط با اینفلوئنسرهای خود می پردازید سعی در حفظ این ارتباط بویژه برای آن هایی داشته باشید که در حال حاضر مشغول تبلیغ وب سایت شما هستند.

بهتر است قبل از این که از آن ها برای این کار درخواست کنید اطمینان پیدا کنید که نحوه فعالیت آن ها مورد پسند شماست و بر اهداف شما منطبق می باشد. به عبارت دیگر باید تبلیغات آن ها به شکلی باشد که کسب وکار شما را به خوبی معرفی کند. برای این که با اینفلوئنسرها ارتباط بهتری داشته باشید بهتر است با محتوایی که تولید می کنند تعامل مناسبی برقرار کنید.

به این شکل، تاثیر کار شما چند برابر می شود. به طور مثال اگر با اینفلوئنسری کار می کنید که خود او هم یک بلاگ دارد، به وبلاگ او سر بزنید. حتی اگر محتوای که تولید می کند ارتباط مستقیمی با کسب وکار شما نداشته باشد، میتوانید با مطالعه مطالب و درج نظر با او همکاری کنید.

رسیدگی و نگهداری از وب سایت توسط بلاگر

در حقیقت، تولید محتوا و استراتژی بازاریابی بلاگ تنها قسمتی از مسیر رقابت بین تجارت های مختلف را تشکیل می دهد. همانطور که در مقاله ی ‘’چگونه یک بلاگر موفق شویم’’ گفته شد، فعالیت مستمر از جمله نکات کلیدی برای یک بلاگر محسوب می شود.

بروزرسانی مطالب

ساخت بلاگ موفق نیازمند صرف وقت بسیاری است. علی الخصوص اگر بخواهید در حوزه تخصصی خود جایگاهی ویژه کسب کنید. به همین دلیل، به روزسانی مطالب گذشته و انتشار مجدد آن ها نه تنها موجب صرفه جوی در زمان می شود بلکه سبب می شود به نتایج مورد نیاز خود نیز دست پیدا کنید.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
رسیدگی و نگهداری از وب سایت توسط بلاگر

 

مطلبی که به تازگی نوشته می شود برای کسب رتبه ای مناسب در صفحه نتایج گوگل به فرصت زیادی نیاز دارد. ولی اگر مطلب خود را به روزرسانی کنید، این فرآیند با سرعت بیشتری پیشرفت می کند چرا که بخشی از این فرآیند در گذشته اتفاق افتاده است. این امر بدان معنی است که در مدت زمان کوتاه تری به نتایج دلخواه خود دست پیدا می کنید.

محتوای وبلاگ خود را بررسی کنید تا ببینید کدامیک از مطالب نیاز به به روزرسانی دارند. امکان دارد بخواهید فیلم های آموزشی جدیدی به محتوای قبلی اضافه کنید یا این که با طراحی اینفوگرافیک، اطلاعات بروزتری را در اختیار مخاطب قرار دهید. همچنین ممکن است بخواهید مطلب خود را بر اساس کلمات کلیدی دیگری نیز سئو کنید.

با مطالعه ی این مقاله تا اینجا به خوبی می دانید که تبلیغات هدفمند چه نقشی در پیشرفت یک بلاگ دارد و چطور می توان از آن برای افزایش درآمد استفاده کرد. از جمله پلتفرم های مناسب برای تبلیغات هدفمند می توان به گوگل و فیسبوک اشاره کرد. با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد و هزینه بالای ارزی و همچنین محدودیت شبکه ناشرین همکار در چنین سرویس هایی، امکان بهره گیری کافی از این سرویس ها وجود ندارد. به همین دلیل باید از پلتفرم هایی استفاده کرد که چنین محدودیت هایی نداشته باشند.

 

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
تبلیعات هدفمند

 

بنر تبلیغاتی

برای کسب درآمد از محتوایی که تولید کرده اید می توانید از تبلیغات هدفمند بر مبنای کلمه کلیدی کمک بگیرید. همچنین می توانید یک بنر تبلیغاتی در بلاگتان ایجاد کنید. این بنرها حجم بسیار کمی را اشغال می کنند. به همین دلیل مشکلی در نمایش موبایل نخواهید داشت و نمایش تبلیغات برای مخاطب آزاردهنده نخواهد بود. علاوه بر این، باید موضوعی مناسب و مرتبط را برای این بنر انتخاب کنید.. در نتیجه تبلیغ نامرتبطی به کاربر نمایش داده نمی شود و در نتیجه این اتفاق، کاربر رضایت بیشتری از محتوا خواهد شد. این امر، باعث ماندگاری مخاطب و وفاداری او نسبت به شما خواهد شد.

نهایتا، مخاطب بدون این که با مزاحمت های بصری و محتوایی مواجه شود، تا انتهای مطلب با شما همراه خواهد بود. همچنین به خاطرمدت زمان زیادی که خواننده در صفحه حضور دارد، صدمه ای به سئو سایت وارد نمی شود. علاوه بر این، از آن جایی که تبلیغات نمایش داده شده به مخاطب مرتبط با محتوا بوده است، افزایش کلیک و به دنبال آن درآمد بیشتر را به همراه خواهد داشت.

بخش دوم این پلتفرم نقش یک تبلیغ دهنده دارد یعنی می توانید کسب وکار خود را به کمک تبلیغات هدفمند اینترنتی ترویج کنید. از جمله مزایای این روش باید به نشان ندادن تبلیغات منفی و نامرتبط به مخاطب اشاره کرد. همچنین این مورد نرخ تبدیل بالایی را نیز به همراه دارد زیرا مخاطبان هدف، علاقه بیشتری به کلیک کردن و خرید خواهند داشت.

 

استراتژی بازاریابی بلاگ
بدست آوردن ترافیک با تبلیغات

 

سخن آخر

در آخر باید گفت داشتن استراتژی بازاریابی بلاگری نیازمند تحقیق، بررسی و آنالیز زیادی است که باید دائما صورت پذیرد. برای این امر کسب و کارها باید ابزارهای مانیتورینگ و آنالیز شبکه‌ های اجتماعی را بکار گیرند تا اطلاعات دقیق تری از آنچه در شبکه‌ های اجتماعی می‌گذرد بدست بیاورند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

RELATED ARTICLES
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پر بازدید تررین ها

با ما تماس بگیرید