تاریخچه بیلبورد-استرابورد-تبلیغات-محیطی

تاریخچه بیلبورد :

يك آگهي‌نما مربوط به سال‌هاي ۱۹۴۰ در ملبورن استراليا

 

بيلبورد يا آگهي‌نما چیست ؟:به تابلوي بزرگي گفته مي‌شود كه فضاي مناسبي براي نصب آگهي را در اختيار دولت،

صنعتگران و عرضه كنندگان كالا مي‌گذارد.

و در اصل به هر فضاي خارجي كه امكان نصب آگهي بر آن باشد اطلاق مي‌شود.

اما امروزه، بيشتر به معناي تابلوهاي بسيار بزرگ و نورپردازي شده‌است كه بر پايه‌هاي بلندي قرار گرفته و از فواصل دور قابل ديده شدن هستند.

امروزه آگهي‌نماها مجموعه‌اي از تصاويربزرگ هستند، بعضي از آنها مضحك، بعضي كمي عجيب و غريب و گاهي كنايه آميزند.

ما به عنوان بيننده مي‌توانيم ديدگاه‌هاي مختلفي نسبت به هر آگهي‌نما داشته باشيم

اما اين واقعيت را نمي‌توان انكار كرد كه بيلبوردها، نماد جريان دائمي و روان زندگي هستند.

بیلبورد

بیلبورد

محتويات

پيشينه آگهي‌نما به اولين تمدن‌ها باز مي‌گردد و ما در تاريخ مصر باستان به ستونهاي سنگي اوبليسك برمي‌خوريم كه ستون‌هايي چهاروجهي با نوك هرمي شكل هستند

اين ستون‌ها نه تنها جنبه تزئيني داشته‌اند بلكه براي ترويج مذهب مصريان باستان به كار مي‌رفته‌اند و بر روي آنها جملات مذهبي كنده كاري شده‌اند.

همچنين اوبليسك‌هاييوجود دارند كه بر روي آن‌ها قوانين مهم كشوري نبشته شده‌اند و در معرض ديدعموم قرار مي‌گرفته‌اند.

هرچند مطالب موجود بر اين ستونها محدود به موارد مذهبي و سياسي است، اما بدون شك در تعريف امروز از تبليغات مي‌گنجد.

نخستين قدم‌ها در مسير تبليغات در سال ۱۴۵۰، زماني كه يوهان گوتنبرگ Johannes Gutenberg ماشين چاپ قابل حمل را اختراع كرد،

با انتشار برگه‌هاي آگهي دستي، تبليغات به شكل امروزي آن به مردم معرفي شد.

در سال ۱۷۹۶، با تكميل روش‌هاي ليتوگرافي، اولين پوسترتصوير سازي شده، به وجود آمد. به مرور زمان،

مردم به دنبال جاهايي مناسب براي نسب آگهي‌هاي خود بودند تا در محدودهٔ زماني مشخص، بيشترين بازديدكننده و بالاترين تأثير را داشته باشد،

به اين ترتيب، ستون‌ها و جعبه‌هاي ويژهٔ نصب آگهي در نقاط پر رفت‌وآمد شهرها برپا شد.

اولين بار تبليغات در حاشيه جاده‌ها توسط بازرگانان و كسبه محلي آمريكايي به كار رفت. آنها علامت‌ها و تابلوهايي را بر ديوارها و نرده‌ها نقش مي‌كردند يا پوسترهايي را بر روي تيرهاي تلگراف،

ديوارها و هر محل ممكن، نصب مي‌كردند. در نيويورك در سال ۱۸۳۵، اولين پوستر بسيار بزرگ در فضاي خارجي نصب شد.

اين پوستر ۱۵ متر مربعي، توسط چاپخانه جرد بل (Jared Bell) براي تبليغ يك سيرك به چاپ رسيد.

تاریخچه بیلبورد :

قرن بيستم و تحولات تبليغاتي

در سال‌هاي ۱۹۰۰، در صنعت توليد آگهي‌نما اتفاق بزرگي رخ داد. صنايع و شركت‌هاي بزرگ براي تبليغ كالاهاي خود در بازرارهاي داخلي،

به استفادهٔ گسترده‌اي از بيلبورد پرداختند و تصاوير بزرگ و پرجلوه از خميردندان و صابون گرفته

تا انواع خوراكي‌ها و نوشيدني‌ها،بر روي بيلبوردها ظاهر شدند.

در دوران جنگ، تبليغات روي بيلبوردها، بر رويبسيج نيروها و دفاع از كشور و شعارهاي وطن پرستانه متمركز مي‌شد

و در دوران صلح، اين تمركز بر روي بهبود بخشيدن .

وضعيت امروزي

تاریخچه بیلبورد :

با ظهور فناوري ديجيتال، تابلوهاي دست‌نويس و نقاشي‌شده، جاي خود را به نسخه‌هايي از تصاوير ديجيتالي داده است

كه بر روي هر نوع سطح ممكن، چاپ و نصب مي‌شوند.

داخل فروشگاه‌هاي بزرگ و فرودگاه نمونه‌هايي از مكان‌هايي هستند كه در آن‌ها اين تصاوير به چشم مي‌خورند.

از ابتدايي‌ترين تمدنها تا به امروز، بشر از تابلوي آگهي-در هر شكل و اندازه- به اميدِ يافتن بازاري براي

كالاهاي مادي و معنوي خود سود جسته استو اين كار موجب ارتقاء بسياري از جنبه‌هاي زندگي شده‌است.

آنها مبدل به يكي از محبوب‌ترين وسايل خبررسانيشده‌اند.

بنا به گفتهٔ يكي از متخصصان، دليل اين محبوبيت يا به خاطر مخاطبفراوان و قيمت مناسب آن است يا به اين دليل كه امروزه

مردم بيشتر وقت خود رادر خودروها و در حال تردد در خيابان‌ها مي‌گذرانند،

در هر صورت، تابلوهاي آگهي، باقي خواهند ماند.

اجزا تشكيل دهنده [۲]

بيلبوردها با توجه به نياز ميتوانند شامل بخش هاي گوناگوني باشند، اما معمولا بخش هاي زير را داراست:

  • فونداسيون: در زير زمين است و وظيفه نگهداري بار كل سازه را دارد.
  • پايه: صفحه نگهدارنده بر روي آن سوار ميشود و جهت ارتفاع بخشيدن به تابلو استفاده ميشود.
  • صفحه نمايش آگهي: فريم نگهداري آگهي است. يعني همان قسمت پشت بيلبورد.
  • رويه تابلو: جهت نصب آگهي استفاده ميشود و سطحي صاف و يكدست دارد.
  • سيتم نور پردازي: معمولا پژكتور يا لامپ مهتابي است.
  • راهرو ها و نردبان هاي تعويض رويه.
  • كليپس و سپري: جهت صاف نگهداشتن بنر برروي بيلبورد استفاده ميشود. يعني با كشيدن بنر، باعث ميشود صاف نگهداشته شود.
  • آگهي: اين بخش همواره تغيير ميكند و آگهي هاي مشتريان برروي آن نصب ميشود. معمولا به شكل بنر، فلكسي يا استيكر است.
استرابورد

استرابورد

انواع

تابلوهاي آگهي چند نوعند:

  • يكي آن‌هايي كه در مكان‌هاي بزرگ مثل بزرگ‌راه‌ها نصب مي‌شوند كه عمدتاً مستطيلي هستند.
  • دوم آن‌هايي كه در پياده‌روها نصب مي‌شوند كه چون فضاي كمتري وجود داردقطعشان عمودي است

بايد توجه داشت كه قطع كار در نوع طراحي مي‌تواند اثر داشته باشد.

مثلاًدر تابلوهاي بزرگ كه به آنها بيلبورد هم مي‌گويند احتياج نيست كه حتماً رنگ‌هايي با كنتراست (تضاد) زياد داشته باشيم.

ما در ميادين يا پارك‌هاتابلوهايي مي‌بينيم كه خيلي حساب شده هم هستند .

ولي متاسفانه استفادهٔ نادرست از قطع‌هاي متفاوت و هم استفاده از داربست‌هايي نامناسب‌تر باعث سردرگمي بيننده و از بين رفتن سلامت بصري آن‌ها مي‌شوند.

نكتهٔ بعدي اين است كه رساندن پيام در زمان كم، ارزش زيادي دارد.

بخاطر همين موضوع نبايد در پوسترهاو تابلوهاي تبليغاتي از عناصر تصويري زيادي استفاده كرد،

مخصوصا در بزرگراه‌ها و مكانهاي شلوغ، چون كسي كه سوار ماشين است تا بيايد مفهوم تابلو را در آن شلوغي درك كند، عبور كرده و رفته است.

كاربردها

در بسياري از كشورها، تخته‌هاي آگهي به مردم كمك مي‌كنند تا جايي براي غذا خوردن، خوابيدن يا تهيه بنزين پيدا كنند،

به خصوص در جايي مانند آمريكا، با بزرگراههاي متعدد و مسافتهاي طولاني و خالي از سكنه بين شهري،

وجود چنين تابلوهايي براي مسافرين غريب و خسته، نعمتي است.

از طرفي تابلوهاي آگهي، به بسياري از شركت‌هاو دارندگان صنايع مختلف كمك مي‌كنند و وجود اين تابلوهاي بزرگ،

 

براي شركت‌ها و تجارت‌هاي نوپايي كه قادر به پرداخت هزينهٔ تبليغات تلويزيوني نيستند، بسيار مفيد بوده است.

 

در مقايسه با قيمت تبليغات تلويزيوني و راديويي و كم نتيجه بودن تبليغات در داخل مجلات و روزنامه‌ها، بيلبورد،

مي‌تواند با هزينه كمتر، بيشترين تعداد مخاطب را داشته باشد.

منابع

ارائه مناسبترین و بهترین خدمات در زمینه تبلیغات محیطی-بیلبورد-استرابورد-عرشه پل-تبلیغات جاده ای-تبلیغات نوار ساحلی-بیلبوردهای شهرستان-تاریخچه بیلبورد

  1. فرهنگ واژه‌هاي مصوّب فرهنگستان ـ دفتر هفت

تهران ، خیابان ولیعصر ، روبروی صدا و سیما ، خیابان مهری ، بن بست سوسن یکم ، پلاک ۱۵ ، واحد ۹

دفتر مرکزی : ۷۰ ۱۰۰ ۲۲۰

تلفن کارگاه :  ۶۹ ۹۵ ۲۶ ۴۴

همراه : ۳۱۶۶ ۱۵۵ ۰۹۱۲       مهدی حاجی اسماعیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *